Mississippi Deel 3

Fred Drion heeft z’n taak als ‘lampfabrikant’ afgerond. De aangeschafte verzink-ringetjes zijn in lampenkappen veranderd en van ledjes voorzien. Ondertussen heeft Ruud de bedrading en fittingen voor deze frivole dekverlichting aangebracht waarop de lampjes konden gaan branden. Dat bleek allemaal goed te werken. Eureka!

Alleen was de witte kleur van de ledjes toch niet helemaal passend bij de leeftijd van de Mississippi. Nagellak bracht uitkomst en zo werd alsnog de bedoelde sfeerverlichting bereikt.

Dozen vol kozijntjes en jaloeziedeurtjes waren inmiddels gefabriceerd en nu kon het monteren beginnen. Het pasklaar maken van de kozijnen in de openingen vergde een hoop tijd en moest per stuk gebeuren. Daarop hebben Ruud en Liek met behulp van het lijmpistool de jaloezieën aangebracht. Een ideale lijmmethode hiervoor.

Het stuurhuis had inmiddels een handgemaakt stuurwiel en kompas gekregen. Dat werd nog aangevuld met een fraaie windvaan in de figuur van een haan. Tenslotte werden de kozijnen hiervoor gemaakt, verlichting aangebracht en ook van glas voorzien. Ideaal zo’n lijm pistool!

Zo kon uiteindelijk ook dit stuurhuis gemonteerd worden.

Echter… telkens kwam de vraag terug hoe we nu ooit nog fatsoenlijk bij de motoren en elektronica konden komen, wanneer zich bij het varen een storing zou voordoen? Er waren in de dekken wel openingen uitgespaard, maar het schip werd inmiddels ‘torenhoog’ en er zou heel diep gereikt moeten worden. Probleem vormden de palen die alle dekken verbinden maar eigenlijk niet mogen verbinden. Want net boven de dekken moeten de relingen komen, die dan weer niet aan de palen gelijmd mochten worden.

Daarop kwam Cor met het lumineuze idee om alle dekken gewoon aan elkaar te verbinden en dit geheel demontabel te houden van het eigenlijke schipdeel.

De statietrap is nu ook op passende wijze bekleed. Dit kon door een breed roze sierlint op de treden te plakken. Ziet er super uit!

Begin maart begonnen de Open Dagen dichtbij te komen, waarop uiteraard ook de Mississippi getoond zou worden. Dit moet de reden geweest zijn dat Ruud ineens met de vier schoorstenen compleet met fraaie sier-tussenverbinding aan kwam zetten. Het geheel is prachtig, maar wel zwaarwichtig. Hoe zal het straks gaan met de drijf- en vaareigenschappen?

 

April 2016

Word vervolgd.