Project de Geus

Modelbouw de Geus

Binnen de Modelbouwvereniging Hilversum is een bijzonder project gestart: de modelbouw van het schoolgebouw "de Geus" uit 1935.
Dit project is een eerbetoon aan de historie van het dorp Hilversum en aan het prachtige gebouw dat een belangrijke rol heeft gespeeld in het onderwijs van vele generaties.
Ruud Vetter, Bob Brobbel en Rob Veenenberg zijn de drijvende krachten achter dit project, waarbij Ruud verantwoordelijk is voor het casco en Bob en Rob zich bezighouden met de gedetailleerde afwerking.

Het begon allemaal met een onderzoek naar het originele gebouw. Historische documenten, oude foto's en zelfs gesprekken met oud-leerlingen werden geraadpleegd om ervoor te zorgen dat het model zo nauwkeurig mogelijk zou worden gebouwd.
Ruud Vetter, een ervaren modelbouwer, begon met het construeren van het casco van het gebouw.
Door zijn vakkundigheid en oog voor detail slaagde Ruud erin om de karakteristieke kenmerken van het schoolgebouw tot in de kleinste details weer te geven. Terwijl Ruud zich richtte op de structuur en vorm van het model, nam Rob Veenenberg de verfijnde taak op zich om het gebouw tot leven te brengen  met zijn vaardigheden op het gebied van detailafwerking.
Bob, bekend om zijn minutieuze precisie en artistieke flair, werkte aan het verfijnen van deuren en kozijnen van het model.
Van de karakteristieke bakstenen gevel tot de zorgvuldig vormgegeven ramen en deuren, elk element werd met zorg en aandacht voor authenticiteit aangepakt. Het samenspel tussen Ruud, Bob en Rob bleek perfect te zijn voor dit project.

Hun gedeelde passie voor modelbouw en nauwkeurigheid zorgde ervoor dat het model van "de Geus" tot in de kleinste details werd gereproduceerd.  Terwijl Ruud zich concentreerde op de technische aspecten van de constructie, zorgde Rob ervoor dat de ziel en het karakter van het gebouw werden vastgelegd in het model.
Na vele uren van toegewijd werk en aandacht voor detail begon het model van "de Geus" langzaam vorm te krijgen.
De verbluffende gelijkenis met het originele gebouw verraste zelfs de meest kritische toeschouwers binnen de modelbouwvereniging.

Met de open dag in oktober in zicht, groeit de opwinding binnen de Modelbouwvereniging Hilversum.
Het model van "de Geus" zou een van de pronkstukken worden van de tentoonstelling op de Grote Baan, waar het de bezoekers zou verbluffen met zijn vakmanschap en aandacht voor detail.
De aanwezigheid van Ruud, Bob en Rob tijdens de open dag zou een unieke kans bieden voor de bezoekers om meer te leren over het creatieve proces achter dit indrukwekkende project.

Terwijl de laatste hand werd gelegd aan het model, werkten Ruud en Rob samen aan de logistieke uitdagingen van het transport en de opstelling op de Grote Baan.
Het is belangrijk dat het model veilig en stevig zou worden geïnstalleerd, zodat het zijn volledige glorie kon tonen aan het publiek.
Dankzij de doordachte planning en samenwerking slagen Ruud, Bob en Rob erin om het model op tijd klaar te maken voor de open dag.
De modelbouw van het schoolgebouw "de Geus" uit 1935 binnen de Modelbouwvereniging Hilversum is niet zomaar een project; het is een reis terug in de tijd,  een viering van vakmanschap en een getuigenis van de kracht van samenwerking.
Ruud Vetter, Bob Brobbel en Rob Veenenberg hebben met hun expertise en toewijding een meesterwerk gecreëerd dat de tand des tijds zal doorstaan en generaties van bewonderaars zal blijven inspireren.

Het model van "de Geus" was niet slechts een bouwwerk van hout en verf, maar een levendige herinnering aan een belangrijk stuk geschiedenis en een ode aan de kunst van modelbouw.