De Eendracht

Beschrijving van het schip de Eendracht

Al lange tijd stond het model van zeilschip ‘De Eendracht’ onvoltooid in de clubruimte. Het was een project van Dirk de Vries, die enige tijd geleden is overleden en zijn model niet heeft kunnen afmaken.
Het is een zo genoemde tweemastschoener of wel een brik met schoener tuigage. Het originele schip  is gebouwd in 1974 op de Cammenga werf in Amsterdam en bedoelt voor vorming en opleiding van jongeren.
Traditionele aspecten van de scheepsbouw werden gecombineerd met moderne technieken uit de jachtbouw. Belangrijk was de tuigage, die zowel een traditioneel gaffelzeil als een verwisselbaar ra-voorzeil omvatte. Het schip was deels uitgerust met lieren. Het is na de oplevering voortdurend aangepast zowel aan de inrichting, uitvoering en tuigage.
De vereniging “het zeilend zeeschip” heeft in 1989 een nieuwe Eendracht laten bouwen, een driemast gaffeltopzeil schoener, en de oude Eendracht is naar Duitsland verkocht en vaart geheel gemoderniseerd onder de naam Johann Smidt in de chartervaart in de Caraïben.

Het model van de Eendracht

Het model was al eerder van een een simpele schoenertuigage voorzien, om het als show model te presenteren. Echter waren wij niet tevreden over het resultaat, en is er besloten om met meerdere leden het model op een hoger peil te brengen.
Dit houd in:   Het aanbrengen van navigatie en kajuit verlichting.
                      Het aanbrengen van een teak houten dek.
                      Het aanbrengen van een juiste dekinrichting
                      Het aanbrengen van tuigage naar voorbeeld van het echte schip.

Als eerste is het schilderwerk door Cor onderhanden genomen om dat dit door opslag en verhuizingen was aangetast. De rand langs de buitenzijde van het dek, de zogenoemde potdeksel is vervangen en wat zwaarder uitgevoerd om de scepters van de reling steviger te kunnen plaatsen. Dit hield in dat er toch wat moest worden afgebroken en daarna opnieuw opgebouwd en afgewerkt.
Masten zijn opnieuw geplaatst en tuidraden worden gespannen. Een compleet nieuw dek is gelegd en afgelakt. Interieur van de stuurhut is geheel herzien en aangepast. Diverse elektrische voorzieningen voor de verlichting en dergelijke worden nu aangelegd en getest. Cor en Liek zijn voortdurend in overleg voor de vorderingen die zij voor ogen hebben.

Na enige tijd weinig gewerkt te hebben aan de Eendracht vanwege de verbouwing komt er weer schot in de zaak.
Het blijkt nu ook dat de naaimachine geen onbekend gereedschap is voor onze botenbouwers. Er zijn ook al zeilen verschenen aan de voorste mast. Cor heeft twee zeilen aan de fokkemast gemaakt.