Geuzendael dubbelsporig - het eerste werk

Op 2 januari 2017, nog voordat de champagne op was, begonnen Kees en Ton dol enthousiast aan het verwijderen van de boog Utrecht -- Amsterdam/Amersfoort. Dit werk kwam in de loop van maart 2017 klaar en toen zijn ook de nieuwe rails en wissels aangeschaft.

April, mei en juni werden gebruikt om de nieuwe rails te leggen en er voorzichtig de eerste locomotieven overheen te laten rijden.

Tegelijkertijd vond de eerste uitbreiding van het oorspronkelijke project plaats. In de spiraal moest nu ook de optie komen om direct weer terug te keren naar het station en niet af te dalen naar het schaduwstation. Daar doorheen rijden en weer de spiraal omhoog te moeten kruipen. Marius en Dirk namen hiervoor in juli, augustus, september en oktober deze werkzaamheden ter hand.

Ook rond deze tijd werd een aantal andere uitbreidingen aan het project toegevoegd. 
Te weten:

De nieuwe wissels zullen, voor het eerst voor de MVH, met servo's bestuurd worden in plaats van met de sinds jaar en dag bekende relais techniek.
Deze servo's zullen via een Arduino Nano kaart aangestuurd worden.
Een Arduino Mega kaart zal gebruikt worden voor de aansturing van de Nano kaarten en voor de beveiliging van inkomende en uitgaande treinen van station Geuzendael naar de vrije baan.
De bedieningspanelen Vrije baan, Schaduwstation en "Weesper haven" zullen op termijn verdwijnen en de functionaliteit zal opgenomen worden op het grote bedieningspaneel van Station Geuzendael en op een nieuwe Arduino Mega kaart.
Er zal een nieuwe ruif gebouwd worden zoals de ruif naast POST T waar deze Arduino Nano en Mega kaarten een plek zullen krijgen.
Tevens wordt in deze nieuwe ruif de rijspanning voeding voor de vrije baan opgenomen. Als dit werkt zal de oude ruif van de vrije baan (bij Halteplaats Soestdijkerstraatweg) verwijdert kunnen worden zodat de nieuwe ruif daar kan staan.